Elementy instalacji gazowej
ZBIORNIK LPG – jest to zbiornik w którym przechowywane jest paliwo do zasilania pojazdu w formie płynnej (cieczy). Najczęściej montowany w bagażniku pojazdu występuje w czterech głównych typach:
- Cylindryczna
- Toroidalna wewnętrzna
- Toroidalna zewnętrzna
- Toroidalna stojąca
WIELOZAWÓR – jest to złożony z różnych podzespołów zawór który odpowiada za tankowanie paliwa do zbiornika, ograniczenie ilości tankowanego paliwa do 80% objętości butli, otwierania i zamykania zaworu podawania paliwa na przód pojazdu, upuszczenia ciśnienia w razie przekroczenia granicy krytycznej 11 barów w butli, wskazania ilości paliwa znajdującego się w zbiorniku.
ELEKTROZAWÓR – znajduje się z przodu pojazdu, może występować oddzielnie lub w formie zintegrowanej z reduktorem, otwiera przepływ gazu do reduktora w momencie przejścia pojazdu na zasilanie LPG i zamyka go po wyłączeniu silnika lub przejściu na zasilanie benzyną. Posiada wymienny filtr fazy ciekłej który należy wymieniać co 10 000 km lub raz na rok.
REDUKTOR – inaczej parownik. Jest to urządzenie które wpięte w krótki obieg płynu chłodzącego pojazdu nagrzewa się i umożliwia tym samym przekształcenie płynnej mieszanki propan-butanu w fazę gazową, która następnie podawana jest do kolektora dolotowego samochodu. W zależności od pojemności oraz mocy silnika należy dobrać reduktor o odpowiedniej wydajności. Na parowniku następuje również redukcja ciśnienia paliwa do ciśnienia równego mniej więcej atmosferycznemu.
FILTR FAZY LOTNEJ – (IV generacja) znajduje się pomiędzy reduktorem, a listwą wtryskową i ma za zadanie filtrować paliwo w fazie gazowej ze wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Należy go wymieniać co 10 000 km lub raz na rok.
LISTWA WTRYSKOWA – (IV generacja) jest to zespół cewek które pod wpływem impulsów z jednostki sterującej lpg otwierają się i zamykają dawkując odpowiednie ilości lpg do kolektora ssącego.
MIKSER – (I i II generacja) jest to element instalacji gazowej umieszczony nad przepustnicą pojazdu, który miesza paliwo lpg z powietrzem zapewniając odpowiednią mieszankę do spalenia w cylindrze silnika.
KOMPUTER – jest to jednostka sterująca oraz interpretująca dane z komputera benzynowego (na przykład czasy wtrysków, sondy lambda, tps) która steruje dawkowaniem oraz mieszanką paliwa lpg dostarczanego do kolektora.