Fakty i mity o LPG

Mówi się, że obciachem jest instalować sobie LPG w wypasionej furze typu Lexus RX350 za 200 -300 tys. zł

– wiele razy montowaliśmy LPG w PORSCHE Cayenne, VOLVO XC 90, RANGE ROVER kwestią nie jest ile ten samochód kosztuje a co właściciel chce dzięki niemu mieć. Dziś Klienci myślą o prestiżu i wygodzie w równym stopniu co o oszczędności . Do tego w samochodzie posiadającym 70 litrowy zbiornik na benzynę jego możliwości zwiększają się przy dodatkowym 70 litrowym zbiorniku gazu.

Na ile LPG łamie wizerunek samochodu, ingeruje w jego wartość , wygląd,  osiągi ?

Prawidłowo zamontowana instalacja gazowa tylko zwiększa wartość auta. Prawidłowo – warto podkreślić, ze mówimy o fachowym montażu, co w praktyce oznacza dopasowanie do indywidualnych możliwości  auta gwarantuje zachowanie oryginalnych osiągów. Mówię o tym z przekonaniem mając za sobą doświadczenia w realizacji montażu w takich autach jak: AUDI RS6 42biTurbo czy VOLVO XC90 V8 albo CADILLAC ESCALADE VORTEC 6000 V8 345 hp

Kiedy naprawdę można oszczędzić na LPG?

Jest to oczywiście kwestia indywidualnej decyzji. Jednocześnie można to w sposób obiektywny wyliczyć. I tak na przykład planując wyjazd na ferie  łatwo wyliczyć ile zaoszczędzisz na trasie Gdańsk – Zakopane czy gdziekolwiek indziej(patrz kalkulator w menu pionowym na stronie) Jestem pewien, że za zaoszczędzone pieniądze możesz  zamieszkać w wygodniejszych kwaterach …J

Podobno opłaca się montować LPG w sytuacji , kiedy robi się dużo kilometrów w trasie a na mieście się to nie opłaca ?

To ciekawy wniosek i kompletnie odmienny od rzeczywistości –LPG bardzo dobrze sprawdza się w korkach, kiedy samochód pali  najwięcej. Jednocześnie jest to także kwestia ekologii na którą coraz więcej świadomych klientów zwraca uwagę. Samochody na LPG robią się równie modne, co samochody zasilane elektrycznie(hybrydy). Oczywiście w trasie zużycie gazu podobnie jak zużycie benzyny jest mniejsze a wszystko tak naprawdę zależy od nogi kierowcy.

Kiedy trzeba dokonywać przeglądu i co ten przegląd obejmuje?

Nie wiem jak to jest w innych firmach ale u nas obligatoryjny jest pierwszy przegląd po 1000 km. Jest to przegląd bezpłatny i dotyczy kontroli parametrów pracy silnika. W trakcie tego pierwszego 1000 km LPG dociera się z samochodem  i to  jest dobry moment na sprawdzenie jak wszystko ze sobą współgra. Czasami jest to też moment, kiedy możemy  zoptymalizować  parametry współpracy systemu. Kolejne przeglądy powinny odbywać się co 10 000 km lub raz w roku. Przegląd obejmuje wymianę filtrów, weryfikację parametrów pracy auta na benzynie i na gazie, sprawdzenie wszystkich podzespołów, mocowania.

Co podlega gwarancji i na jakich zasadach można dokonywać reklamacji ?

Gwarancji podlegają wszystkie podzespoły instalacji LPG , które zostały wbudowane do samochodu od komputera po najmniejszą śrubkę. W naszej firmie reklamacje jeśli już się zdarzą załatwiane są od ręki co oznacza, że na przykład  w sytuacji  podejrzenia  o usterce reduktora jest on wymieniany na miejscu. Wszystkie wątpliwości rozstrzygamy na korzyść klienta.

Jakie są najczęstsze przyczyny niezadowolenia klientów z LPG ?

Jedyną bolączka Klientów są obawy  o podwyższeniu cen gazu. Generalnie o podwyżkach mówi się od 10 latJ Trzeba przy tym pamiętać , że zasoby gazu są 3 razy większe od zasobów ropy naftowej. Kłopotem dla niektórych klientów są pewne rodzaje instalacji, których my jako firma nie montujemy  natomiast bardzo często naprawiamy. Są to instalacje stare, montowane niezgodnie ze sztuką  lub takie, które właściciel samochodu dostał  w bonusie od dealera Opla lub w ramach „holenderskich zakupów”. Z tymi autami klienci rzeczywiście mają kłopot i czasami chcąc je naprawić przyjeżdżają nawet setki kilometrów.

W jakich samochodach najlepiej sprawdza się LPG?

Łatwiej jest powiedzieć w jakich instalacje LPG się nie sprawdzają. Oczywiście należą do nich wszystkie na olej napędowy.  Poza tym silniki Volkswagen Audi FSI, Mitsubishi GDI, Toyota D4

Są to auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jeszcze kilka lat temu myślałem, że LPG nie lubi Mercedesa ML ale nowa generacja instalacji rozwiała moje wątpliwości.

Od czego zależy cena instalacji LPG?

Cena instalacji zależy od marki samochodu i typu silnika oraz jakości podzespołów. Inna cena będzie za japońskie wtryskiwacze KEY-CHIN  czy podzespoły LANDI RENZO a inna za znany w całej Polsce system KME. Nawet w obrębie podzespołów BRC są różnice w cenie.

Montaż LPG na Europę – czy to jest legalne?

Dyrektywa R 115 oraz wcześniejszy odpowiednik R01 określają te warunki bardzo szczegółowo. To, co może być interesujące to montaż instalacji LPG na Niemcy. Jest to istotne z uwagi na wysokie ceny instalacji i montażu u naszych sąsiadów oraz wynikające z tego zainteresowanie montażem  LPG do aut zarejestrowanych tamże. Wymaga to specjalnych uprawnień. My zdobyliśmy je uczestnicząc w kursie zakończonym certyfikacją prowadzonym przez TUV Rheinland w Manheim, co pozwala nam wystawiać dokumenty Abgasgutachten  (EINZEL-GUTACHTEN )

Najczęstsze błędy eksploatacyjne ?

Klienci jeżdżą  do momentu aż coś się stanie a przecież wszyscy wiemy, że taniej i łatwiej jest zapobiegać. Takie najczęstsze błędy to samodzielne wymiany  filtrów, regulacje.  Pominięcie, zapomnienie w przypadku wymiany filtrów powoduje przyspieszone zużycie listwy wtryskowej i reduktora. Wszystko to jest oczywiście napisane w instrukcji obsługi dołączonej do karty gwarancyjnej więc mogę przyjąć, że brak znajomości tych informacji bywa największym błędem Klientów.

Jakie są gwarancje bezpieczeństwa w użytkowaniu samochodu z LPG

Takie same jak w przypadku zasilania benzyną czy ropą a nawet większe. Zapłon gazu może nastąpić w sytuacji uzyskania mieszanki w stosunku 15 do 1,  benzyna pali się sama. Mówiąc najprościej  gazu nie da się podpalić ot tak po prostu przystawiając zapalniczkę  a benzynę można jak wiemy z filmu Alternatywy 4.

Jakie działania naprawcze w samochodzie nie dotyczące LPG powodują konieczność dokonywania dodatkowego przeglądu samochodu z LPG

Wszystkie ingerencje związane z grubszymi naprawami silnika i elektroniki (związanej z silnikiem ) wymaga  sprawdzenia LPG.

Podobno Klienci skarżą się czasem na zapach gazu w samochodzie ?

Sam gaz jest bezwonny i właściwie moglibyśmy w związku z tym skończyć tematJ Do gazu jest dodawany nawaniacz, tylko po to, aby było go czuć jeśli instalacja jest nieszczelna. W takim wypadku należy udać się do serwisu celem uszczelnienia . Proponuje zachować spokój, odciąć zasilanie gazowe przełączając na benzynę. To nie jest sytuacja zagrażająca życiu i zdrowiu choć oczywiście zaniedbanie w tej kwestii może spowodować zatrucie gazem.

Czy LPG niszczy silniki ?

Silniki niszczą ludzie – użytkownicy, naprawiacze, psełdomechanicy, starość… Poważnie mówiąc  silniki niszczy  (jeśli weźmiemy pod uwagę sposób zasilania) uboga mieszanka, powoduje ona generowanie wysokich temperatur spalania,  za czym idzie przepalanie się oleju co powoduje pogorszenie smarowania. Już starzy fachowcy mówili,  że samochód musi coś palić –  albo pali paliwo albo pali zawory. Praw fizyki nie oszukamy istnieje coś takiego jak równoważnik energetyczny, auto musi palić więcej lpg niż benzyny o około 15%,Gdyby auto było na węgiel to stosunek byłby jeszcze inny